torsdag 4. oktober 2012

Fagforbundet sitt Ambassadørkorps for Palestina - prosjektreise til Libanon.


Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har etablert et samarbeid for å løfte fram palestinernes sak, både i egen organisasjon og i offentligheten. Til å hjelpe seg i dette arbeidet er det etablert et eget Ambassadørskorps. Korpsets fremste oppgave er å drive fram engasjementet i egen organisasjon. Jeg er en av 25 ambassadører og skal om 3 dager sette kursen mot Libanon.
Hvorfor ?
Samarbeidet mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har i seg konkrete prosjekter rettet mot bla ungdom og kvinner. Prosjektene går både på Vestbredden, i Gaza og i Libanon. I Libanon er det registrert over 430000 palestinske  flyktninger, som i all hovedsak lever under kummerlige forhold med begrensede muligheter til arbeid, helsetjenester osv. Mål for prosjektene er å skape håp og engasjement i en svært vanskelig hverdag. I Libanon skal vi tilbringe mye tid i flyktningsleirene, sette oss innn i prosjektene og få innsikt og kunnskap om de palestinske flyktningene sin livssituasjon.
Jeg prøver å forberede meg så godt jeg kan, men tenker at kontrastene mellom det å leve i Norge og det å leve som palestinsk flyktning i Libanon, vil være så store at det ikke er mulig å være forberedt på alt det som møter meg i Libanon.


                                                              Kart over Libanon




1 kommentar: